تماس
نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران

علی‌آبادی در افتتاحیه نمایشگاه پوشاک مطرح کرد؛ باید کشوری صنعتی، دانش‌بنیان و صادرات محور باشیم/ موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری از پوشاک هستم

۲۴ مهر ۱۴۰۲

دسته بندی: نمایشگاه های داخلی

علی‌آبادی در افتتاحیه نمایشگاه پوشاک مطرح کرد؛ باید کشوری صنعتی، دانش‌بنیان و صادرات محور باشیم/ موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری از پوشاک هستم
وزیر صمت با اشاره با این موضوع که موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت پوشاک است، گفت: دولت‌ها برای تشویق فعالان در این حوزه، باید جاذبه سرمایه‌گذاری بوجود آوردند تا احساس بهتری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی ج.ا.ایران، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت در آئین افتتاحیه نمایشگاه‌های صنعت نساجی، کیف، کفش، چرم و پوشاک با اشاره به اینکه حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی در نمایشگاه، نشان از اهمیت این صنعت است، گفت: با مطالعاتی که در خصوص صنعت نساجی انجام داده‌ام، به این نتیجه رسیده ام که نسبت به این صنعت غافل بوده‌ایم.

وی ادامه داد: گر چه کشاورزی در کشور بسیار مهم است اما اگر مزایای رقابتی ایران را بررسی کنیم، به نظر بنده فرصت ارزش افزوده بیشتر در صنعتی شدن نصیب کشور می‌شود، پس باید صنعتی شویم.

باید کشوری صنعتی، دانش‌بنیان و صادرات محور باشیم

وزیر صمت با بیان اینکه باید کشوری صنعتی، دانش‌بنیان و صادرات محور باشیم، تاکید کرد: رویکرد اصلی‌مان در پوشاک، صنعت خودرو، نساجی و غیره باید همین باشد.

وی در ادامه با تاکید براینکه در اقتصاد جهانی نساجی از ارکان اصلی به حساب می‌آید، تصریح کرد: صنعت نساجی به شدت اشتغال‌زا است و باید به آن توجه ویژه شود؛ ۲۱ درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا، ۱۱ درصد آمریکا، ۵ درصد در آفریقا و ۶۳ درصد در آسیا متمرکز است؛ این نشان‌دهنده آن است که در کشور‌های توسعه یافته، صنعت پوشاک از اولویت نخست برخوردار نیست، ولی در کشور‌های میانی این صنعت حائز اهمیت است زیرا اشتغال برای آن‌ها مهم‌تر است.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه صنعت نساجی، صنعتی نیروی‌انسانی محور و بر پایه هنر و توانایی فردی است و بسیاری از مشکلات آن را می‌توان با ماشین‌آلات پیشرفته حل کرد، اظهارکرد: قیمت تمام شده را با ماشین‌آلات می‌توان کاهش داد اما هنوز نیروی انسانی اثرگذارترین رکن این صنعت است و لذا با توجه به اینکه توسعه صنعتی زیادی را نمی‌خواهد، باید به سراغ صنعت نساجی و پوشاک برویم.

وی سهم این صنعت از تجارت جهانی طی ۱۰ سال گذشته را رشد ۵ برابری عنوان کرد و یادآور شد: سرمایه‌پذیری در صنعت نساجی در برابر صنعت خودرو یک دوازدهم است و متوسط آن نسبت به کل سرمایه داخلی یک دهم است و این شاخص مهمی است.

وزیر صمت در ادامه با تاکید براینکه در تحول صنعتی کشور اگر نگاه جامعی به شاخص‌ها نداشته باشیم غافل خواهیم شد، تاکید کرد: بسیاری از صنایع در کشور مهم هستند، اما پوشاک از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است.

وی در این خصوص اضافه کرد: شما فعالان این صنعت کار مهمی را انجام می‌دهید و باید به خود ببالید زیرا هرچه در این صنعت عمر خود را صرف کنید، چیزی از دست نخواهید داد.

علی‌آبادی با اعلام اینکه موافق حذف قیمت‌گذاری دستوری از پوشاک هستم، خاطرنشان کرد: دولت‌ها برای تشویق فعالان در این حوزه، باید جاذبه سرمایه‌گذاری بوجود آوردند تا احساس بهتری برای سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد شود.

باید موانع سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی برداشته شود

وی با اشاره به اینکه باید موانع سرمایه‌گذاری صنعت نساجی را برداریم، افزود: مقایسه صادرات کشورها در حوزه نساجی، نشان می‌دهد که جایگاه‌مان در تجارت جهانی جایگاه ضعیفی است و موفقیت‌های زیادی در این عرصه نداشته‌ایم؛ پس در صنعت صادرات محور، باید هدف‌گذاری لازم، مشخص شود.

وزیر صمت ادامه داد: ما زمانی شاهد رشد این صنعت خواهیم بود که برند تخصصی ایرانی در کشور‌های دیگر نیز استفاده شود و بتوانیم در کنار برندها‌ی جهانی قرار گیریم.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها همانطور که تهدید هستند فرصت نیز ایجاد می‌کنند، تاکید کرد: در راستای رفع موانع صنعت نساجی، هر آنچه که در حوزه اختیارات بنده باشد و قانون اجازه دهد، به نفع این صنعت استفاده خواهیم کرد.

علی‌آبادی با بیان اینکه قطعاً طرفدار رشد صنعت نساجی هستیم، اظهار کرد: خوشبختانه تا به امروز تمام مطالبی که عنوان کرده‌ام، با مطالعه و دقیق بوده و تاکنون تلاش کرده‌ام تا در کارم انصاف، عدالت و تقوا را رعایت کنم، پس هرچهه را که قول می‌دهیم، با جدیت دنبال و اجرا می‌کنیم.

نوآوری و بازار، مهم‌ترین چالش صنعت نساجی است

وی مهمترین چالش و مانع صنعت نساجی را فن‌آوری عنوان و افزود: نوآوری و بازار در تولید حرف اول را می‌زند و باید دید چگونه می‌توان بازار را به‌دست آورد و چه نوع طرحی در بازار طرفدار دارد.

وزیر صمت با بیان اینکه باید شرایط را برای ورود صنایع فراهم کرده و تفاهمنامه های تجارت آزاد ایجاد و حمایت‌های دولتی را فراهم کنیم، گفت: قول می‌دهیم در ۴۰ مرکز تجارتی خارجی در کشور‌های طرف قرارداد به‌طور جدی در این حوزه ورود کنیم.

انتهای پیام/

https://iranfair.com/p/112